fenomenologie.2

Wat nemen we voor waar?

Hierbij hanteer ik zelf mijn intuïtieve weten in het kijken naar de verschijnselen.

Zoals in de natuur zijn er ook in kunst verschijningsvormen waar te nemen.

Wat te denken van: de energie, de gebaren, de klank, geur, de verschijningsvormen van de elementen (aarde, water, lucht, warmte),

de levensprocessen en vooral ook niet te vergeten: de kleuren. Als colorist voor mij vaak het vertrekpunt van creëren.

Bij behoefte wil ik graag tegemoetkomen in het oefenen in dit Goethesianistische model.

 

Dit schreef ik in de nieuwsbrief van december. Dit omdat gaandeweg duidelijk werd dat mediteren op kunst in stilte uithoudingsvermogen vraagt. Dit vermogen kan verlicht worden wanneer je jezelf vragen stelt van fenomenologische aard.

Vragen die verder gaan dan het bekijken vanuit de werkelijke voorstelling. Vragen die opdoemen wanneer we kijken vanuit de zintuigen, vanuit de belevenis. We verplaatsen ons dan in de gebaren van het werk, in de kleur of de energie, haar klank.

Hoe meer we onszelf toestaan deze oefening te gaan, hoe meer verwondering, verdieping, essentie en ….geluk.

De fenomenologische methode is aanvankelijk uitgevonden door Goethe en in de wereld van de antroposofie beproefd. Op kleurbeleving, op de plantenwereld, op de mens, de dierenwereld, op de oer-gebaren van al wat leeft. De ontvankelijkheid in deze manier van kijken kun je scholen. Net zo lang tot je kunt doordringen in DE IDEE . Deze schouwende kracht die in onze meditatieve houding ontstaat is een innerlijke scholing die leidt tot inspiratie.

De grootste bevrijding vinden we in het achter houden van het oordelen.

 

In de oefeningen  die ik wil aanbieden laten we ons  per keer leiden door een gericht aantal vragen.

Die oefening bv. op kleur zou zo kunnen verlopen:

 

  1. Ga in je hart en ga in rust, hoewel innerlijk actief.
  2. Laat de gekozen kleur op je inwerken.
  3. Het kan zijn dat rondom je gekozen kleur de fysiologisch kleur ontstaat, laat het zijn.
  4. Laat de kleur ook op de andere zintuigen inwerken, elke kleur is bewustzijn, die op je gemoedsstemming kan inwerken.
  5. Waar doet deze gekozen kleur zich ook voor in de natuur?
  6. Vraag aan de kleur hoe zij tot ontwikkeling is gekomen?
  7. Welke beweging zou je willen maken bij deze kleur? wordt nu zelf deze kleur.
  8. Wat zou je als kleur willen doen met je omgeving?
  9. Wat zou je willen zeggen tegen de mensen?

Je bent aangekomen in de kwaliteit van de kleur, in haar wezen.

Dit kunnen we doen met de fenomenen als boven beschreven.

Verwonder je over je onderzochte waarneming.

Reacties zijn gesloten.